Ενωση Αερομοντελιστών Αθηνών

Παράλληλες Πορείες

  [ θεματικός πίνακας ]

 

Ο ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στη σελίδα αυτή γίνεται μία προσπάθεια να αναφερθούν γεγονότα που αφορούν τις δραστηριότητες των συναδέλφων αερομοντελιστών της Θεσσαλονίκης, ώστε ο αναγνώστης/μελετητής της ιστορίας να σχηματίσει σφαιρική εικόνα.

Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται περιληπτικά αποσπάσματα και φωτογραφίες, από το βιβλίο:

 "Ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης", του Μιχάλη Τρεμόπουλου

(ISBN 960-374-15-9 α' έκδοση παρατηρητής 2001)

Οι νέοι που ασχολούνταν με τον αερομοντελισμό στη Θεσσαλονίκη πριν τον πόλεμο ήταν ελάχιστοι. Ηταν όμως πολύ περισσότεροι από οπουδήποτε αλλού στη χώρα και είχε δημιουργηθεί ήδη μία παράδοση. Ακόμη και το 1938 η Αεροπλοϊα της Αθήνας θεωρούσε ότι χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να προσελκυσθεί ο παιδικός κόσμος στον αερομοντελισμό. Γι' αυτό και διέθεσε δωρεάν 500 σχέδια αεροπλάνων της Ιταλικής εταιρείας Ala Littoria, που θα μπορούσε να θεωρηθεί και προπαγανδιστική πράξη. Ηδη υπήρχε διεθνής κανονισμός κατασκευής μοντέλλων που η ΒΑΛΕ διακίνησε στις αεροπορικές ενώσεις ενώ τον Ιανουάριο  του 1940 καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της Ε.Ο.Ν. η κατασκευή από τους μαθητές δημοτικών σχολείων 110 Δήμων της χώρας, ομοιωμάτων αεροπλάνων και ανεμοπλάνων.

Στη διάρκεια της Κατοχής η Αερολέσχη όλοι σχεδόν οι σύλλογοι, είχαν διαλυθεί. Μετά το τέλος του πολέμου οι φίλοι του αεροπλάνου ιδίως οι νέοι θα ασχοληθούν και πάλι με την ανεμοπορία και τον αερομοντελισμό.

Μετά τον πόλεμο ο αριθμός των αερομοντελιστών αυξάνεται. Το 1945 αρχίζει να λειτουργεί και πάλι η Χ.Α.Ν.Θ. και της αποδίδεται το κτίριό της που το 1939 είχε καταληφθεί από την Ε.Ο.Ν. και μετά από τους Γερμανούς τη Χωροφυλακή και τους Εγγλέζους. Οι ειδικοί όμιλοι ξαναλειτουργούν, μεταξύ τους και ο όμιλος Αερομοντελιστών όπου βρίσκει καταφύγιο μια νέα γενιά φίλων της αεροπορίας.

Παράλληλα αναπτύσσονται και οι μοντελιστικές δραστηριότητες των αεροπροσκόπων και κατασκευάζονται πολλά αερομοντέλα, τα οποία και αποτελούν το υλικό της μόνιμης αεροπροσκοπικής έκθεσης στα tolls στο αεροδρόμιο της παλιάς Μίκρας στο Φοίνικα.

Πολλά από αυτά τα αερομοντέλα κατασκευάστηκαν από μια σωσίβια λέμβο, που βρίσκουν και είχε σκελετό από το ελαφρό και σκληρό ξύλο balsa, με βάση τα σχέδια που είχε φέρει από τη Γαλλία ο Λουκάς Δημητριάδης.

Τον Οκτώβριο του 1950 δημιουργείται μία πενταμελής προσωρινή "επιτροπή επανασυστάσεως"  της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης, από παλιά της μέλη και με παρότρυνση της ΒΑΛΕ.

Από το 1952 οπότε δημιουργείται με πρωτοβουλία της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης και ο Ομιλος Μοντελιστών Αεροπλάνων, η δραστηριότητα αυτή κυριολεκτικά απογειώνεται. Ο Ομιλος αναπτύσσει σημαντική δραστηριότητα, παρά την έλλειψη μέσων.

Ενας βασικός παράγοντας ενίσχυσης του αερομοντελισμού είναι ο Γάλλος πρόξενος Λυσιέν Πιέρ Λεμουάν, που ήταν πιλότος κατά τη διάρκεια του Α΄ παγκοσμίου πολέμου. Ο Λεμουάν μέσω της Γαλλικής Υπηρεσίας ελαφράς Αεροπορίας και Τουρισμού, βοηθάει τους νέους της Θεσσαλονίκης δίνοντάς τους μοντέλα, βιβλία και περιοδικά. Μάλιστα τους προσφέρει και στέγη στο γαλλικό σχολείο (στην αρχή της Τσιμισκή), στο πατάρι του οποίου έστησαν εργαστήριο ενώ στην οδό Στρατηγού Καλλάρη, έστησαν γραφείο και εργαστήρι.

Ο Γιώργος Μέσκος θυμάται: εκεί έγινε η προσωπική γνωριμία μου με τους Ν. Αγγελίδη και Δ. Λουκόπουλο

Εκτός όμως από το Γάλλο διπλωμάτη, εμφανίζεται και μιά άλλη πηγή μοντέλων ο 6ος Στόλος. Ερχονταν πολλά καράβια εδώ, αεροπλανοφόρα, κ.λ.π. Τα μέλη της Αερολέσχης ανέπτυσσαν γνωριμίες με τους πιλότους των αεροπλανοφόρων και άλλους Αμερικανούς οι οποίοι τύχαινε να έχουν ενδιαφέροντα για τα αερομοντέλα. Γι' αυτούς δεν είχαν μεγάλη οικονομική επιβάρυνση, οπότε μας χάριζαν και μερικά.

Ο χώρος συνάντησης των ανδρών του αμερικανικού ναυτικού και των Θεσσαλονικέων αερομοντελιστών ήταν το γήπεδο της Χ.Α.Ν.Θ. όπου οι Αμερικάνοι αθλούνταν  και πετούσαν τα μοντέλα τους.

Βέβαια εκείνη την εποχή δεν είχαν μοντέλα που τα πετούσαν με τηλεκατεύθυνση, υπήρχαν τα στατικά, που τα φτιάχναν υπό κλίμακα ενός πραγματικού αεροπλάνου και τα δέσμια. Τα δέσμια δένονταν με σχοινάκια και είχαν ένα ξύλο σαν χειριστήριο, με το οποίο κινούσαν τα πηδάλια. Ετσι έγιναν οι πρώτοι αγώνες με δέσμια.

Πολύς κόσμος δεν έπαιρνε στα σοβαρά τους εφήβους και τους νέους που ασχολούνταν με τα μοντέλα. "Εβαλαν μακριά παντελόνια και ακόμα παίζουν με αεροπλανάκια" μας έλεγαν, θυμάται ο Τριαντάφυλλος Τακατζάς.

Το 1953 αρχίζει να λειτουργεί και το παράρτημα της Χ.Α.Ν.Θ. στην Καλαμαριά, που σύντομα αναπτύσσει και αερομοντελιστικές δραστηριότητρες. Μετά το 1963 δημιουργείται στη Χ.Α.Ν.Θ.και Αεραθλητικός Ομιλος με ενασχόληση στην ανεμοπορία και τον αερομοντελισμό, ενώ από το 1965 επεκτείνει τη δράση του και στην καθεαυτού αεροπορία και τον αλεξιπτωτισμό.

Το ίδιο έτος αρχίζει να λειτουργεί στη Χ.Α.Ν.Θ. και Ομιλος Ραδιοερασιτεχνισμού. Ετσι τα πρώτα τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα στη Θεσσαλονίκη θα πετάξουν χάρη σε συσκευές ραδιοκατεύθυνσης που κατασκευάζονται από τα μέλη του Ομίλου Ραδιοερασιτεχνών με υλικά από την ντόπια αγορά.

  

horizontal rule

Ο Μόρης Παλαιολόγος θυμάται: - Οταν έμενα στην Θεσσαλονίκη, πήγαινα στο πατάρι του Γαλλικού σχολείου, και έκανα ανταλλαγές με τους εκεί συναδέλφους - τους έδινα φύλλα μπάλσα και αυτοί μου έδιναν ψιλό κόντρα πλακέ από φλαμούρι.

horizontal rule

Αεροπρόσκοποι επιδεικνύουν τα αερομοντελιστικά τους δημιουργήματα

"Ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης" Μιχ. Τρεμόπουλου

horizontal rule

Αερομοντελιστές και επισκέπτες σε επίδειξη στον αερολιμένα Μίκρας γύρω το 1960

"Ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης" Μιχ. Τρεμόπουλου

horizontal rule

Ο Ομιλος Αερομοντελιστών του παιδικού τμήματος της ΧΑΝΘ το 1968

"Ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης" Μιχ. Τρεμόπουλου

horizontal rule

1953

ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Από την Αερολέσχην Θεσσαλονίκης ελάβομεν και δημοσιεύομεν την παραπλεύρως (σημ: κατωτέρω) εικόνα από την κίνησιν των μοντελιστών Θεσσαλονίκης. Η εικόνα ελήφθη κατά μίαν εκτόξευσιν μοντέλων ανεμοπτέρων κατασκευασθέντων υπό του Ομίλου Μοντελιστών της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης.

Δια όσους ενδιαφέρονται να έλθουν εις επαφήν με τους μοντελιστάς Θεσσαλονίκης παραθέτομεν την διεύθυνσιν της Αερολέσχης: Αερολέσχη Θεσσαλονίκης, Προσωρινά γραφεία Λεωφόρος Νίκης 45. Πρόεδρος της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης είναι ο κ. Χρ. Στάϊκος και Γενικός Γραμματεύς ο κ. Δημ. Περράκος.

"Αεροπορικά Νέα" - 3 και 4.53

Σημείωση:Η πρώτη φωτογραφία προέρχεται από το τεύχος Μαρτίου και Απριλίου 1953 των Αεροπορικών νέων, και συνόδευε το ανωτέρω μνημόνιο. Στη συνέχεια παραθέτουμε δύο ακόμα φωτογραφίες από το ίδιο περιστατικό, από το αρχείο του Γιάννη Κωνσταντακάτου.

Από αριστερά: Χ Χανδρινός, Λεμουάν (με το καπέλο) Γρ Νικολαϊδης?

"Αεροπορικά Νέα" - 3/4.53

horizontal rule

Αριστερά: Χ. Χανδρινός, Δ. Λουκόπουλος, στη μέση: Λεμουάν (με το καπέλο),  δεξιά Γρ. Νικολαϊδης (?), Τριαντάφυλλος Τακατζάς

 

αρχείο Γιάννη Κωνσταντακάτου

horizontal rule

Δ. Λουκόπουλος, Π. Λεμουάν

αρχείο Γιάννη Κωνσταντακάτου

 

1955

Θα ενθυμούνται ασφαλώς οι Θεσσαλονικείς την επίδειξιν αερομοντέλων των Αμερικανών αξιωματικών και ναυτών του αεροπλανοφόρου "Κοραλ Ση" εις το γήπεδον του ΠΑΟΚ τον Αύγουστον του παρελθόντος έτους. Πλήθη θεατών παρηκολούθησαν τότε τας επιδείξεις αυτάς των μικροσκοπικών αεροπλάνων, τα οποία διευθυνόμενα εκ του εδάφους εξετέλουν διαφόρους ελιγμούς, με εκπληκτικήν ταχύτητα. Τα μοντέλα τα κατεσκεύασαν οι ίδιοι οι ναύται και έδωσαν εις αυτά το σχήμα της αρεσκείας των. Με τον αερομοντελισμό ασχολείται περισσότερον από κάθε άλλο σπορ η νεολαία της Αμερικής η οποία λαμβάνει μέρος εις επιδείξεις και διαγωνισμούς τους οποίους διοργανώνουν συχνάκις αι διάφοροι αερολέσχαι και οργανώσεις.

Από του θέρους του 1953 ενεφανίσθη το πρώτον ωργανωμένον τμήμα αερομοντελιστών του Α' συστήματος αεροπροσκόπων Θεσσαλονίκης, του προτύπου αυτού συστήματος που είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσωμεν εις την παρέλασιν κατά την ημέραν του εορτασμού της επετείου της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Το σύστημα αυτό απαρτίζεται από νέους ηλικίας 16-25 ετών οι οποίοι παραλλήλως με τας άλλας ασχολίας των, διαθέτουν αρκετόν χρόνον δια την ανάποτυξιν του αεροπορικού πνεύματος εις την χώραν μας, εργαζόμενοι με ζήλον υπό την συνεχή επίβλεψιν πεπειραμένων εκπαιδευτών. Εις το σύστημα αυτό υπάρχουν δύο ομάδες. Η ομάς των ιπταμένων ήτις ασχολείται με την ανεμοπορίαν, και η ομάς των αερομοντελιστών της οποίας προορισμός είναι η κατασκευή μοντέλων διαφόρων τύπων αεροπλάνων δια τον πλουτισμόν της εκθέσεώς των.

Κάθε Κυριακή, μετά την έπαρσιν της σημαίας και την ανάγνωσιν της ημερησίας διαταγής, οι αεροπρόσκοποι χωρίζονται κατά τας ειδικότητάς των εις τμήματα και επιδίδονται εις αεροκατασκευάς ή υφίστανται θεωρητικήν εκπαίδευσιν. Το θεωρητικόν μέρος, κυρίως το αφορών την ανεμοπορίαν, έχει αναλάβει ο αρχηγός του συστήματος κ. Γ. Παλαμήδης, την ανάπτυξιν του προσκοπικού πνεύματος ο κ. Λ. Κωνσταντινίδης και το τεχνικόν οι κ.κ. Ν. Κομνηνός και Π. Παπαπέτρου. Η διδασκαλία γίνεται με απλό τρόπο και με πλούσια  παραδείγματα ώστε να γίνεται κατανοητή. Συχνά προκηρύσσονται διαγωνισμοί εις τους οποίους λαμβάνουν μέρος όλοι οι αεροπρόσκοποι και ούτω δια της ευγενούς αμίλλης επιτυγχάνεται πλήρως το πρόγραμμα εκπαιδεύσεως.

Αξίζει ομολογουμένως τον κόπο να επισκεφθή κανείς τας εγκαταστάσεις του συστήματος αυτού εις το τέρμα της Ν. Κρήνης και να παρακολουθήση την εργασίαν των νέων αυτών που έχουν μέσα τους τη φλόγα του "Αιέν Υψικρατείν" και που πιθανώς θα είναι οι αεροπόροι της αύριον.

"Αεροπορικά Νέα - 5.55

Επίδειξις εις αεροδρόμιο Σέδες

19 Μαϊου 1957

με συμμετοχή της Ε.Α.Α.

horizontal rule

Πρακτικόν #21 ΔΣ ΕΑΑ 5/8/58

Θέμα V: Αποστολή υλικών εις Θεσσαλονίκη

Εγκρίνεται η αποστολή εις Αερολέσχην Θεσ/νίκης των υπολοίπων υλικών των αιτηθέντων υπ' αυτής. Παρακαλείται ο κ. Κορέσσης  όπως μεριμνήση σχετικώς.

ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΛΙΣΤΙΚΑΙ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ ΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΝ

12-10-58

Την 12/10/58 εις το Εθνικόν Γυμναστήριον Αλεξανδρουπόλεως εγένετο επιτυχής επίδειξις Αερομοντέλλων παρουσία των Αρχών των Σπουδαστών της Ζαφειρείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας των μαθητών των Γυμνασίων και πλήθους κόσμου. Την επίδειξιν οργάνωσαν μέλη της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον Γενικόν Γραμματέα κ. Θωμά Λάγγα τα οποία μετέβησαν εις Αλεξανδρούπολιν με αεροσκάφη διατεθέντα υπό της ΕΒΑ.

Τους Θεσσαλονικείς υπεδέχθησαν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Αερολέσχης Αλεξανδρουπόλεως.

Την έναρξιν των επιδείξεων εκήρυξεν ο Δήμαρχος Αλεξανδρουπόλεως και εν συνεχεία ωμίλησε εν εκ των μελών του Αερομοντελλιστικού τμήματος της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης, όπερ ανέπτυξεν τεχνικάς λεπτομερείας περί του Αερομοντελλισμού και ετόνισε ότι σκοπός της όλης περί αυτού κινήσεως  είναι η εις τους νέους εμφύσησις της αγάπης προς την Αεροπορίαν.

Τέσσαρες αερομοντελλισταί της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης επέδειξαν εν πτήσει πέντε αερομοντέλλα επί δίωρον σκοπός δε της επιδείξεως ήτο και η δημιουργία των βάσεων δια την ίδρυσιν Αερομοντελλιστικού Τμήματος εις την Αερολέσχην Αλεξανδρουπόλεως.

 

Ο Γιώργος Μέσκος θυμάται: πρέπει να ήταν και ο πολύ γνωστός τότε τραγουδιστής Χ. Προκοπίου

 

Ετέρα επίδειξις Αερομοντέλλων εις Αλεξανδρούπολιν εγένετο την πρωίαν της αυτής και προ της ανωτέρω επιδείξεως προς τιμήν του υπουργού Βορείου Ελλάδος μετά της ακολουθίας του και εκπροσώπων του Τύπου. Ο κ. Υπουργός συνεχάρη θερμώς τον Γενικόν Γραμματέα της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης και τους Αερομοντελλιστάς, εκφρασθείς με ενθουσιασμόν δια το ευγενές τούτο άθλημα.

"Αεροπορικά Νέα - 11.58

horizontal rule

Οι κ.κ. Λάγγας (Γεν. Γραμ. Αερολέσχης Θεσσαλονίκης), Ι. Μπέτσιος (Δήμαρχος Αλεξανδρουπόλεως), Μ. Σοφιανόπουλος (Πρόεδρος Αερολέσχης Αλεξανδρουπόλεως)

"Αεροπορικά Νέα - 11.58

horizontal rule

ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΛΙΣΤΙΚΑΙ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ ΕΙΣ ΕΔΕΣΣΑΝ

28-10-1958

Την 28ην Οκτωβρίου ε.ε. επραγματοποιήθη κατόπιν σταλείσης εκείθεν προσκλήσεως η δευτέρα αεραθλητική επίδειξις της Α.Λ.Θ. εις Εδεσσαν, επ' ευκαιρία των διεξαχθέντων εκεί αγώνων στίβου και εορτών προς πανηγυρισμόν της επετείου του ιστορικού ΟΧΙ.

Το Στάδιον της πόλεως ήτο κατάμεστον κόσμου, παρίσταντο δε άπασαι αι τοπικαί αρχαί. Μετά την παρέλασιν στρατιωτικού τμήματος των αθλητών κ.λ.π. με επικεφαλής την στρατιωτικήν μουσικήν, ο κ. Νομάρχης Πέλλης εκήρυξεν την έναρξιν των αγώνων, ευθύς δ' αμέσως οι Θεσσαλονικείς αερομοντελλισταί συνεπικουρούμενοι και υπό ένός Εδεσσαίου συναδέλφου των προέβησαν εις θεαματικάς επιδείξεις αερομοντέλλων Control Line διαρκεσάσας πλέον των είκοσι λεπτών της ώρας. Εν συνεχεία ετελέσθησαν οι αγώνες, εθνικοί χοροί κ.λ.π.

Ο νέοι της Εδέσσης και πλείστων πόλεων της Κεντρικής Μακεδονίας, οίτινες είχον  συρρεύσει επ' ευκαιρία των αγώνων δεν ηρκέσθησαν να χειροκροτήσουν θερμώς την επιτυχή εκδήλωσιν αλλά εξεδήλωσαν και ζωηρόν ενδιαφέρον δια τον αεραθλητισμόν, ζητούντες να παρασχεθούν εις αυτούς αι δυνατότητες επιδόσεώς των εις τον αεραθλητισμόν. Ούτω δια μιαν εισέτι φοράν κατεδείχθη η μεγίστη σημασία των επιτυχών αεραθλητικών επιδείξεων εις την εν γένει διάδοσιν και τόνωσιν του αεροπορικού πνεύματος.

"Αεροπορικά Νέα - 11.58

horizontal rule

Στο  επόμενο τεύχος των Αεροπορικών Νέων, Δεκ 1958 υπήρχε νέο άρθρο για τις επιδείξεις στην Εδεσσα.

ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΛΙΣΤΙΚΑΙ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙΣ ΕΙΣ ΕΔΕΣΣΑΝ

Την Τρίτην 28ην Οκτωβρίου 1958 επραγματοποιήθη η δευτέρα εφετεινή εξόρμησις των Αερομοντελλιστών της Θεσσαλονίκης εις Εδεσσαν επ' ευκαιρία των τελεσθέντων εκεί αγώνων στίβου και εορτών δια την επέτειον του ιστορικού ΟΧΙ.

Εις την εορτήν παρέστησαν αι τοπικαί αρχαί και πλήθος κόσμου, το οποίον  είχε κατακλύσει το στάδιον. Οι αγώνες ήρχισαν την 3.30 μμ ακριβώς με παρέλασιν των αθλητών της Εδέσσης, Ναούσης και άλλων πόλεων της Κεντρικής Μακεδονίας, των οδηγών και Στρατιωτικού Τμήματος με επικεφαλής την στρατιωτικήν μουσική,

Επηκολούθησεν η ορκωμοσία των αθλητών, είτα δε ο κ. Νομάρχης Πέλλης εκήρυξεν την έναρξιν των αγώνων. Το πρόγραμμα ήρχισεν με επίδειξιν των αερομοντελλιστών της Θεσσαλονίκης τη συμπράξει και ενός Εδεσσαίου συναδέλφου των, επραγματοποιήθησαν δε πτήσεις 5 αεροπλάνων Control - Line διαρκέσασα πλέον των 20'. Οι αερομοντελλισταί επευφημήθησαν καθ' όλην την διάρκειαν της επιδείξεώς των.

Η επίδειξις των Αερομοντελλιστών της Θεσσαλονίκης εκίνησεν το ενδιαφέρον των νέων της Εδέσσης δια τον αεραθλητισμόν και πιστεύεται ότι θα προωθηθή σοβαρώς η δημιουργία ευρυτέρας κινήσεως εφ' όσον θα υπήρχεν κατάλληλο ηθική και υλική ενίσχυσίς των.

"Αεροπορικά Νέα - 12.58

horizontal rule

Από την επίσκεψιν μαθητών του Α. Γυμνασίου Αρρένων Θεσσαλονίκης εις την Αερολέσχην Θεσσαλονίκης. Ο αερομοντελλιστής κ. Δημ. Καλογερόπουλος επιδεικνύει μοντέλλον τηλεκατευθυνόμενου αεροπλάνου του εις τους μαθητάς.

Ο Γιώργος Μέσκος θυμάται: το μοντέλο ήταν το Electra, με escapement.

"Αεροπορικά Νέα - 12.58

horizontal rule

1959

Επιδείξεις της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης κατά την ημέρα του ΠΑΣΧΑ
 εις την 113 Π.Μ.Ε.

Ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Γ. Θεμελής μετά του κ. Θωμά Λάγγα Γενικού Γραμματέως της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης και της Διοικήσεως της 113 Π.Μ.Ε. εν μέσω των Αεραθλητών, μετά την λήξιν των επιδείξεων αι οποία εδόθησαν προς τιμήν του.

Στην φωτογραφία διακρίνονται οι: Χ. Παπαδημητρίου, Α. Παπανδρέου, Πολύβιος Λεφάκης, Θ. Κατσούρας, Καλλιπολίτης, Ι. Γαλανόπουλος, Δ. Κάντζας

"Αεροπορικά Νέα" - 5.59

Από την ίδια εκδήλωση, ελαφρώς διαφορετική πόζα.

Ιπτάμενη ιστορία της Θεσσαλονίκης Μιχ. Τρεμόπουλου

Πρακτικό #37 Δ.Σ. Ε.Α.Α. 15/3/60

Θέμα ΙVον Αμερικανικά kits προπονήσεως Control-Line

Επί προτάσεως κ. Π. Βαφιαδάκη όπως διατεθούν 2 εκ των 5 kits προπονήσεως Control-Line εις την Αερολέσχην Θεσ/νίκης , αποφασίζεται η αναβολή της λήψεως αποφάσεως.

horizontal rule

Πρακτικό #45 ΔΣ ΕΑΑ 10/1/61

Θέμα ΙΙ Συμφωνία κ. Προέδρου Β.Α.Λ.Ε. με αερολέσχη Γιουγκοσλαυίας

Κατά την τελευταίαν συνεδρίασιν της επιτροπής Αερομοντελισμού της Β.Α.Λ.Ε. ανεκοινώθη ότι κατά την πρόσφατον επίσκεψιν του κ. Γερανοπούλου Προέδρου της Β.Α.Λ.Ε.  εις Γιουγκοσλαυίαν απεφασίσθη η ανταλλαγή κατά το θέρος , 4-5 νέων με Γιουγκοσλαύβους τοιούτους δι' εικοσαήμερον διαμονή, επίσης δε όπως γίνη αερομοντελιστική συνάντησις εις Θεσ/νίκη, κατά τον προσεχή Σ/βριον.

Το Δ/κόν Συμβούλιον σημειοί τ' ανωτέρω και θα επανέλθη εν καιρώ.

horizontal rule

Πρακτικόν #51 ΔΣ ΕΑΑ 1/8/61

Θέμα ΙΙον Επιδείξεις ή Αγώνες εις Θεσ/νίκην

Τίθεται υπ' όψιν του Συμβουλίου παλαιοτέρα ανακοίνωσις του κ. Προέδρου της ΒΑΛΕ προς τον ημέτερον Πρόεδρον, σχετική με αερομοντελιστικάς συναντήσεις.

Αποφασίζεται η υποβολή εγγράφου προς την ΒΑΛΕ, δι' ού να παρακαλήται να μας γνωρίση εάν θα πραγματοποιηθούν αγώνες ή συναντήσεις εν Θεσ/νίκη κατά την περίοδον της εκεί Διεθνούς Εκθέσεως, και εν καταφατική περιπτώσει, την ακριβή ημερομηνίαν αυτών, ίνα προετοιμασθώμεν εγκαίρως.

horizontal rule

Πρακτικόν #52 ΔΣ ΕΑΑ 19/9/61

Θέμα ΙΙον Επίδειξις Θεσ/νίκης

Ο κ. Πρόεδρος γνωρίζει εις το Δ. Σ/λιον ότι καθ' ά του εδήλωσεν ο κ. Θεοφίλης Γεν. Γραμματεύς της ΒΑΛΕ δεν καθίσταται δυνατή η συμμετοχή μας εις την εορτήν των εγκαινίων του Ανεμοπορικού Κέντρου Θεσ/νίκης της 17ης τρεχ., καθ' όσον ο ελάχιστος χρόνος που διατίθεται δια την επίδειξιν αερομοντέλων, καλύπτεται από το πρόγραμμα των ομάδων της Α.Λ.Θεσ/νίκης και της Αερολέσχης Γιουγκοσλαβίας.

horizontal rule

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΠΕΚΤΗΣΕ ΤΟ ΑΕΡΑΘΛΗΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΟ

Θεαματικές επιδείξεις των Ελλήνων Ανεμοπόρων - Η εντυπωσιακή συμμετοχή των Γιουγκοσλάβων αερομοντελιστών.

17-9-1961

Την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου έγιναν στο αεροδρόμιο του Σέδες τα εκαίνια του Αεραθλητικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, υπό του υφυπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Γ. Θεμελή. Εις την τελετήν παρέστησαν εκπρόσωποι των τοπικών Αρχών, ο πρόεδρος της Βασιλικής Αερολέσχης Ελλάδος, κ. Δημ. Γερανόπουλος, ο πρόεδρος της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης κ. Δημ. Τσελέπογλου μετά του διοικητικού Συμβουλίου της, ο πρόεδρος της Αερολέσχης Αθηνών κ. Γ. Καζάκος, ο διοικητής του αεροδρομίου Σέδες αντισμήναρχος κ. Δάγκουλας, πολλοί παράγοντες του Αεραθλητισμού προσκεκλημένοι εξ Αθηνών ως και πλήθος κόσμου.

Ετσι λοιπόν πολυπληθείς φίλοι της ωραίας και ευγενούς αεραθλητικής ιδέας και ιδιαιτέρως εκείνοι που διαμένουν στην Μακεδονική πρωτεύουσα παρηκολούθησαν μίαν εξαιρετικώς ενδιαφέρουσαν και θεαματικήν αεροπορικήν εκδήλωσιν. Κατόπιν μεγάλων προσπαθειών και πολλών κόπων και μόχθων, η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης κατώρθωσε να αποκτήση το αεραθλητικό κέντρο της.

Δι εκείνους που δεν είναι μεμυημένοι στα ζητήματα του Ελληνικού Αεραθλητισμού, δεν είναι ίσως άσκοπον να εξηγήσωμεν ότι η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης είναι τμήμα της Βασιλικής Αερολέσχης της Ελλάδος, της θαυμάσιας οργανώσεως που τελεί υπό την προστασίαν του Βασιλέως Παύλου και την επίτιμον προεδρίαν του Διαδόχου Κωνσταντίνου και τόσο πολύ συμβάλλει στην ανάπτυξι του αεραθλητισμού και στην Ελλάδα, στη διάδοσι μεταξύ των νέων του αεροπορικού πνεύματος, της αγάπης προς την αεροπορίαν και γενικά τα αεραθλήματα. Η Βασιλική Αερολέσχη, που είναι ευρυτέρα γνωστή με τα αρχικά Β.Α.Λ.Ε. του τίτλου της έχει τμήματα σε πολλές μεγάλες πόλεις της  Ελλάδος, τις αερολέσχες που και αυτές πάλι έχουν κάθε μιά και ανάλογα τμήματα ανεμοπορίας αερομοντελισμού κ.λ.π.

Στα τμήματα αυτά των αερολεσχών φοιτούν και εκπαιδεύονται εκατοντάδες νέοι στην κατασκευή μικρών μοντέλων αεροπλάνων, που άλλα είναι ανεμόπτερα και άλλα κινούνται με μικρά μοτεράκια. Τα μοτεράκια αυτά όπως και τα υλικά για την κατασκευή των ανεμοπτέρων  και αεροπλάνων των μοντέλων δηλαδή, χορηγούνται από τις αερολέσχες, που σιγά-σιγά κατωρθώνουν να προσελκύουν δεκάδες και εκατοντάδες νέων και τα τους μυούν στη μεγάλη αεροπορική ιδέα. Επίσης οι αερολέσχες παρέχουν στους μαθητάς και συσκευές τηλεκατευθύνσεως  από του εδάφους των μοντέλων που φθάνουν σε μέγα ύψος και μεγάλες αποστάσεις. Τέλος αξίζει να σημειωθή ότι στη Σχολή Ανεμοπορίας της Τριπόλεως έχουν εκπαιδευθή  αρκετοί νέοι στην ανεμοπορία. Πολλοί από αυτούς έχουν γίνει άσσοι στο υπέροχο αυτό άθλημα. Αλλοι πάλι μπήκαν στη Σχολή Ικάρων. Εγιναν αεροπόροι στελέχη της ηρωϊκής και δοξασμένης Ε.Β.Α. Αργότερα θα πλαισιώσουν τον εμπορικό αεροπορικό στόλο της Ελλάδος.

Η Βασιλική Αερολέσχη διαθέτει αεραθλητικά κέντρα στην Αθήνα, στην Τρίπολι και αλλαχού. Τώρα αποκτά και η Θεσσαλονίκη το δικό της που θα εγκατασταθή στο Σέδες στο αεροδρόμιο της 113ης πτέρυγας Μάχης. Στα εγκαίνια της 17ης Σεπτεμβρίου μετά τον αγιασμόν ωμίλησαν οι κ.κ. Γερανόπουλος και Τσελέπογλου εξάραντες την σπουδαιότητα του αεραθλητισμού και την συμβολή την οποίαν θα παράσχη το νέο Αερθλητικόν Κέντρον  Θεσσαλονίκης εις την περαιτέρω ανάπτυξιν του λαμπρού αυτού αθλήματος της νεότητος εις την περιφέρειαν της Μακεδονικής Πρωτευούσης. Εν συνεχεία ωμίλησεν ο κ. Θεμελής, ο οποίος αφού συνεχάρη την Βασιλικήν Αερολέσχην Ελλάδος δια τας προόδους τας οποίας εσημείωσε και σημειώνει η αεραθλητική ιδέα εις την χώραν μας, ετόνισεν ότι όλαι αι πόλεις της Ελλάδος θα πρέπει να αποκτήσουν το Αεραθλητικόν Κέντρον των, ώστε να καταστή πλέον ευχερής και εκτεταμένη μεταξύ της νεολαίας μας η διάδοςις του αεραθλητικού πνεύματος από το οποίον πηγάζει και η αγάπη προς την Αεροπορίαν.

Επηκολούθησαν θεαματικαί επιδείξεις αερομοντελιστών των Ομίλων Θεσσαλονίκης και Εδέσσης, πτήσεις ανεμοπτέρων διαρκείας και εν σχηματισμώ, ακροβατικαί πτήσεις του εκπαιδευτικού αεροπλάνου της ΒΑΛΕ. Τέλος ομάς Γιουγκοσλάβων αερομοντελιστών ειδικώς αφιχθείσα δια την τελετήν, εξετέλεσεν σειράν επδείξεων, αι οποίαι ως και των Ελλήνων συναδέλφων των, κατεχειροκροτήθησαν

Ο φίλοι του ωραίου και ευγενούς αθλήματος της ανεμοπορίας και του αερομοντελισμού θεωρούν τα εγκαίνια του αεραθλητικού κέντρου της Θεσσαλονίκης σαν μία απαρχή αναζωογονήσεως του αεροπορικού πνεύματος που πρέπει να ομολογηθή ότι είχε περιπέσει τελευταίως σε ένα είδος χειμερίας νάρκης.

"Αεροπορικά Νέα" - 9.61

Επίδειξις στο Καυταντζόγλειο Στάδιο

Μάϊος 1962

με συμμετοχή της Ε.Α.Α.

horizontal rule

Πρακτικόν #60 ΔΣ ΕΑΑ 25/5/62

Θέμα ΙΙον Αποστολή υλικών εις Θεσ/νίκην

Ο κ. Πρόεδρος αναφέρει ότι τη παρακλήσει της ΒΑΛΕ και του κ. Αγγελ. οργανωτού της επιδείξεως, εφοδιάσαμεν την Αερολέσχην Θεσ/νίκης με τα κάτωθι υλικά των οποίων είχον άμεσον ανάγκην οι αεραθληταί της, δια την προαναφερθείσαν επίδειξιν: 3 κινητήρες, 13 φύλλα balsa, 2 lines, 3 τροχούς, 12 προπέλες, 5 tanks.

Η Χ.Α.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΙΔΡΥΣΕ ΑΕΡΑΘΛΗΤΙΚΟΝ ΟΜΙΛΟΝ

Από των αρχών του παρελθόντος Ιουλίου ιδρύθη και λειτουργεί εις Θεσσαλονίκην, εν τω πλαισίω των δραστηριοτήτων του Τμήματος Νέων, Αεραθλητικός Ομιλος.

Η Χ.Α.Ν.Θ. είχε και εις το παρελθόν προωθήσει την αεραθλητικήν ιδέαν δημιουργήσασα ήδη από του έτους 1952 Ομιλον Αερομοντελλιστών, ούτινος τα στελέχη απετέλεσαν βραδύτερον τον πυρήνα πάσης αεραθλητικής εκδηλώσεως εις Θεσσαλονίκην.

Ηδη η ΧΑΝΘ ιδρύσασα - ή επί το ακριβέστερον, ανασυστήσασα υπό νέαν μορφήν - τον Αεραθλητικόν όμιλο, έχει ευρυτέρας φιλοδοξίας, ήτοι να καλύψη βαθμηδόν όλους τους κλάδους του Αεραθλητισμού.

Επί του παρόντος ο Αεραθλητικός Ομιλος της Χ.Α.Ν.Θ. έχει δημιουργήσει δύο τμήματα: Ανεμοπορίας και Αερομοντελλισμού και έχει οργανώσει εν Σχολείον Εκπαιδεύσεως Εδάφους δια την πλήρη θεωρητικήν κατάρτισιν των υποψηφίων αεραθλητών. Αι διαλέξεις- μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτην το εσπέρας εις την αίθουσαν του Ομίλου.

Τα μαθήματα παρακολουθούν ανελλιπώς τεσσαράκοντα μέλλοντες αεραθληταί επί του παρόντος.

Ο Αεραθλητικός Ομιλος αρχίζει και αποκτά δια της προσωπικής εργασίας των μελών του, ωραιότατα εποπτικά μέσα, ήδη δε έχει υπό κατασκευήν ομοίωμα εις φυσικόν μεγεθος του θαλαμίσκου χειριστού ανεμοπτέρου (ως υποτυπώδες Λινκ-Τραίηνερ).

Μεταξύ των πρωτεργατών του Αεραθλητικού Ομίλου αναφέρομεν τον λοχαγόν  κ. Ιωάννην Μπαμπασάκην, τον ίλαρχον κ. Γεώργιον Πουρναρόπουλον, τον υπολοχαγόν  κ. Ανδρέαν Ευαγγελίδην (άπαντας χειριστάς της Αεροπορίας Στρατού), τον κ. Θεόδωρον Πάραλην (πρώην ανθυποσμηναγόν ΙΓΥ), και τους ανεμοπόρους κ.κ. Τριαντ. Κ. Τσαγανάν -Τακαντζάν, Γ. Σιαμίδη, Χρ. Χανδρινόν, Κ. Σιδηρόπουλον, Δημ. Καντζάν κ.α.

Η πρώτη δημοσία εκδήλωσις του Ομίλου έλαβε χώραν την 15ην Ιουλίου 1964 με ομιλίαν του Προέδρου του Ομίλου κ. Ιω. Μπαμπασάκη, με θέμα "Γνωριμία με τον Αεραθλητισμόν." Η ομιλία ήτο άκρως επιτυχής και κατατοπιστική. Κατά την έκφρσιν νεαρού ακροατού - "άνοιξε ορίζοντας, που πολλοί ούτε τους υποπτεύονται" - Επηκολούθησε προβολή κινηματογραφικής ταινίας ανεμοπορικού περιεχομένου, ήτις εντυπωσίασε το πυκνόν ακροατήριον.

Το Σχολείον Εκπαιδεύσεως Εδάφους ήρχισε λειτουργούν κανονικώς την 5ην Αυγούστου 1964. Το εναρκτήριον μάθημα έκαμε ο ανεμοπόρος κ. Τριαντ. Κ. Τσαγανάς-Τακαντζάς με θέμα "Αεροσκάφη, τύποι και χαρακτηριστικά αυτών, στοιχειώδης ονοματολογία του αεροσκάφους". Επηκολούθησαν την 12ην και 19ην Αυγούστου 1964 μαθήματα επί θεμάτων τεχνικής πτήσεως διδαχθέντα υπό του κ. Μπαμπασάκη, την 26ην Αυγούστου και 2αν Σεπτεμβρίου μαθήματα του κ. Γ. Πουρναρόπουλου επί θεμάτων θεωρίας πτήσεως, τα δε μαθήματα θα περιλάβουν πλην της θεωρίας και τεχνικής της πτήσεως, στοιχεία μετεωρολογίας και αεροναυτιλίας, κανονισμούς εναερίου κυκλοφορίας, διαλέξεις γενικής αεροπορικής ενημερώσεως, θα πραγματοποιηθούν δε και επιμορφωτικαί επισκέψεις εις αεροδρόμια και αερολιμένας της περιοχής.

Τριαντ. Κ. Τσαγανάς- Τακαντζάς

"Αεροπορικά Νέα" - 10.64

horizontal rule

Πρακτικόν #103 ΔΣ ΕΑΑ 19/1/65

Θέμα 4ον ΧΑΝ Θεσσαλονίκης

Αναγιγνώσκεται η από 14/11/1964 Νο 896 επιστολή ΧΑΝ Θεσσαλονίκης απευθυνομένη προς την ΒΑΛΕ κοινοποιουμένη και ημίν δι' ής  μας γνωρίζει την ίδρυσιν αεραθλητικού ομίλου και ζητεί την αυμπαράστασίν μας.

Το Συμβούλιον επιφυλάσσεται να λάβη απόφασιν τινα, προκειμένου να μελετήση το θέμα μετά της ΒΑΛΕ.

horizontal rule

Πρακτικόν #136 ΔΣ ΕΑΑ 24/3/67

Θέμα 4ον: Αναδιοργάνωσις Αερολ. Θεσ/νίκης

Αναγιγνώσκεται και εγκρίνεται το σχέδιον απαντήσεως προς την Αερολέσχην Θεσ/νίκης, η οποία  δι' επιστολής της μας γνωρίζει την επανασύστασίν της.

horizontal rule

1972 - Εκθεση μοντέλων στη Θεσσαλονίκη.

Στο βάθος το Kwik Fly του Φώτη Βάτη, και σε πρώτο πλάνο το Mustang του Τάσου Ταξίδη

αρχείο Ε. Μιχαηλίδη

Το 1992 ο πυρήνας των αερομοντελιστών που μέχρι τότε ασκούσαν το άθλημα μέσα από τις τάξεις της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης, απεχώρησε από αυτή, και ίδρυσε αμιγές αερομοντελιστικό σωματείο, την

"Ενωση Αερομοντελιστών Θεσσαλονίκης" (Ε.Α.Θ).

Αρθρο για το μοντελοδρόμιο της ΕΑΘ.

Από το 2009 το μοντελοδρόμιο της ΕΑΘ μετεφέρθη σε νέο χώρο. 

περιοδικό modelling

[ θεματικός πίνακας ] - [ πρώτη σελίδα ]