Ενωση Αερομοντελιστών Αθηνών

Πρώτες δραστηριότητες

  [ θεματικός πίνακας ]

 

Σ' αυτή την ενότητα θα παρουσιαστούν δραστηριότητες από τα πρώτα χρόνια ζωής της  ΕΑΑ.

Δυστυχώς, οι περισσότερες δεν έχουν προσδιορισμένη τοποθεσία και χρονολογία

Ο Μόρης Παλαιολόγος θυμάται: Κάποτε μεταξύ 1954 και 1956, ο Λεωνίδας Χαϊκάλης που ήταν αεροναυπηγός (και μέλος του Δ.Σ. της Αερολέσχης Αθηνών) κατασκεύασε ένα μεγάλο για την εποχή εκείνη τηλεκατευθυνόμενο μοντέλο, με άνοιγμα φτερών μεταξύ 2 και 2,5 μέτρων.

Το μοντέλο αυτό είχε σύστημα τ/κ δικής του κατασκευής με λυχνίες, όπως και δικής του κατασκευής ήταν και ο κινητήρας.

Ο πομπός ήταν τεράστιος και λειτουργούσε ακουμπισμένος στο έδαφος. Οι μπαταρίες του δέκτη/σερβομηχανισμών ήταν πολύ μεγάλες (45 volts, δύο πακέτα), θυμάμαι ότι ανέλαβα να τις μεταφέρω από την πλατεία Καρύτση έως το σπίτι μου στου Μακρυγιάννη, και έκανα δύο διαδρομές με τα πόδια σηκώνοντας τις μισές στην μία διαδρομή και τις άλλες στην δεύτερη, ήταν αδύνατο να τις σηκώσω όλες μαζί σε μία διαδρομή.

Το μοντέλο αυτό απογειώθηκε από τον χώρο μπροστά στην πύλη του Παναθηναϊκού σταδίου, και πέταξε ελεγχόμενο έως το Σούνιο. Το ακολουθούσαμε με μία Mercedes. Οδηγός ήταν ο πατέρας μου Λεωνίδας Παλαιολόγος, ο Χαϊκάλης κρατούσε τον πομπό

Οι τότε σερβομηχανισμοί ήταν τύπου escapement, δηλαδή η κινητήριος δύναμή τους βασίζετο σε ένα στριμμένο λάστιχο, που προφανώς μπορούσε να κουρδιστεί πριν την απογείωση σε περιορισμένο αριθμό στροφών. Αυτές οι στροφές ισοδυναμούσαν σε αντίστοιχες εντολές χειρισμού.  

Εγώ είχα την σοβαρή αποστολή να μετράω πόσες φορές είχε δώσει ο Χαϊκάλης σήμα για να στρίψει, ή για να ανέβει, για να γνωρίζουμε πόσες εντολές είχαν απομείνει.

Είχε προηγηθεί δοκιμαστική διαδρομή, για να διαπιστώσουμε πόσες φορές θα έπρεπε κατ' ελάχιστον να δώσουμε σήμα στα πηδάλια.

Ο Λεωνίδας Χαϊκάλης (αριστερά) μέσα στην Ντακότα που μεταφέρει την ομάδα της Ε.Α.Α. στις επιδείξεις της Λάρισσας το 1954.

Οι υπόλοιποι στην φωτογραφία είναι: ο Γώργος Μανουσάκης, ο αξιωματικός Γαβρίλης, και ο Γιώργος Καμπουρόπουλος.

horizontal rule

Η πρώτη ομάδα φωτογραφιών, από το αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου, μάλλον έχουν τόπο δραστηριότητας το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας.

Τάσος Σαπουνάκης, Roy Williams, Κυριάκος Πλανούδης, Γιώργος Καμπουρόπουλος, Πέτρος Ησαϊας.

Το μοντέλο μπροστά στον Π. Ησαϊα με τον ριναίο τροχό είναι τ/κ. Παρατηρήστε τον πομπό και το μέγεθος της κεραίας, η οποία έχει προέκταση έως το άνω όριο της φωτογραφίας.

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

horizontal rule

 

 

Ο Π. Ησαϊας κρατάει τον πομπό και ελέγχει τις κινήσεις (ο κινητήρας δεν λειτουργεί ακόμη). Δίπλα του ο Roy Williams και μετά τον σμηνίτη ο Κυριάκος Πλανούδης.

 

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

 

 

 

Και η απόδειξη ότι πέταξε.

 

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

 

 

 

Μοντέλο Spitfire δίπλα στο full size.

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

Μοντέλα της εποχής σε πτήση

 

Το υψηλοπτέρυγο είναι ελεύθερης πτήσης, και έχει κατασκευαστεί από τον Παντελή Καλογεράκο, από kit που του έφερε ένας θείος του από το εξωτερικό. Εχει κινητήρα 10 κ.ε.

Ο Παντελής δεν θυμάται το όνομα του μοντέλου, αλλά θυμάται ότι ο Τάσος Σαπουνάκης το είχε βαφτίσει: "The flying gaidar" (Ο ιπτάμενος γαϊδαρος)

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

horizontal rule

Αριστερά με το άσπρο μπουφάν/σκούρα πέτο ο Τάσος Σαπουνάκης. Με το κουστούμι ο Λεωνίδας Παλαιολόγος

Τόπος και χρόνος προς το παρόν απροσδιόριστα.

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

 Κάποια εποχή στην Ηλιούπολη ...

 

Και στις τρεις φωτογραφίες ο Βύρων Μπακέλας πετάει control line στην Ηλιούπολη

αρχείο Β. Μπακέλα

 

Ο Γιώργος Καμπουρόπουλος τρέχει πίσω ένα μοντέλο ελεύθερης πτήσης

Τοποθεσία και χρονολογία άγνωστα (προς το παρόν). Οποιος μπορεί να αναγνωρίσει το μεγάλο κτίριο στον λόφο, θα μας οδηγήσει να ταυτοποιήσουμε τουλάχιστον την περιοχή.

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

horizontal rule

Ο Γιώργος Καμπουρόπουλος με ένα μεγάλο μοντέλο. Το καλώδιο που εισέρχεται στην άτρακτο, προέρχεται από το Βολτόμετρο, που ελέγχει την τάση της μπαταρίας.
(τόπος και χρόνος απροσδιόριστα)

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

horizontal rule

Πτήση διπλάνου control line.

αρχείο Μ. Καμπουρόπουλου

 

 

Στην Βουλιαγμένη, εκεί που είναι σήμερα η πλαζ, ο Τάσος Σαπουνάκης και ο Βασίλης Βεϊνόγλου στις πρώτες προσπάθειες πτήσεως του υδροπλάνου 1/2 Α Privateer - Flying Boat (free flight) από το Αμερικανικό κιτ της Berkeley με άνοιγμα φτερών 36 ίντσες για κινητήρες από 0.039 έως 0.074

Η χρονολογία της φωτογραφίας εντοπίζεται μεταξύ 1954 και 1956.

Στο βάθος περπατούν ο Κυριάκος Πλανούδης με τον Γιώργο Καμπουρόπουλο.

αρχείο Α. Βαφειαδάκη

horizontal rule

Δύο στιγμιότυπα από πτήσεις σε (απροσδιόριστο) αεροδρόμιο (πιθανότατα στο Ελληνικό). Στη δεύτερη φωτο με το σπασμένο μοντέλο ο Λεωνίδας Σκένδερ.

αρχείο Γιάννη Κωνσταντακάτου

 

Ο Μόρης Παλαιολόγος θυμάται:

Το έτος 1958 ήρθε στο Φάληρο το Αμερικάνικο αεροπλανοφόρο Interpid. Ο Π. Βαφειαδάκης κανόνισε να εξασφαλίσουμε μία πρόσκληση για 6-8 άτομα. Ξεκινήσαμε με πλωτό σκάφος του αεροπλανοφόρου από το Δέλτα Φαλήρου, οι Π. Βαφειαδάκης, Α. Βαφειαδάκης, Α. Σαπουνάκης και εγώ (δεν θυμάμαι τους άλλους). Μας έκαναν μεγάλη ξενάγηση στο σκάφος, μας εντυπωσίασαν οι κυλιόμενες σκάλες.

Εκεί είδαμε και το HobbyShop που είχε πάρα πολλά υλικά αερομοντελισμού. Δίπλα του είχαν στήσει και εργαστήριο, απλά δεν επετρέπετο η βαφή αερομοντέλων μέσα σ' αυτό.

Καταφέραμε να πραγματοποιήσουμε αγορά υλικών, όπως τα kit Birdog της Berkeley, Cessna 180 της Scientific, μερικά kit control-line, τα οποία όμως δεν θα πήραμε μαζί μας, αλλά μας τα έστειλαν μετά μία εβδομάδα με δικό τους αυτοκίνητο.

[ θεματικός πίνακας ] - [ πρώτη σελίδα ]